GRUZJA W MULTIKOLORZE

DZIEŃ 1. Przelot Warszawa - Tbilisi
Zbiórka na lotnisku Okęcie 2h przed wylotem. Sprawdzamy, czy wszyscy mają odpowiednie dokumenty (paszporty, wizy etc.), spotykamy się z tour liderem i wylatujemy do Tbilisi.

DZIEŃ 2. Tbilisi – Mccheta

Przed nami wyprawa do Mcchety, niegdysiejszej stolicy Królestwa Gruzji, która została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zwiedzimy Sweti Cchoweli, XI-wieczną, wspaniałą katedrę, która zachwyca zarówno fasadą, jak i wnętrzem. Ma także ogromne znaczenie z punktu widzenia historii chrześcijaństwa- to tutaj zostały złożone szaty Chrystusa. Udamy się również do monastyru Dżwari z VI wieku, nazywanego również Monastyrem Świętego Krzyża, od drewnianego krzyża, który został wzniesiony w miejscu dzisiejszej świątyni w IV wieku przez świętą Nino, odpowiedzialną za wprowadzenie w Gruzji chrześcijaństwa. Później wrócimy do Tbilisi na zwiedzanie miasta. Zobaczymy dawne łaźnie siarkowe, kościoły prawosławne oraz katolickie, a także synagogę i meczet, które odzwierciedlają, obecną tu ogromną tolerancję religijną. Możemy także udać się do katedry Tbilisi Sameba, największej na Kaukazie, kościoła Metekhi, wybudowanego na klifie nad rzeką Kurą i fortu Narikala, założonego w IV wieku. Następnie przespacerujemy się ulicą Shardeni, gdzie znajduje się wiele przytulnych kawiarni oraz galerii sztuki. Miniemy cerkiew Anczischati, najstarszą świątynię w Tbilisi z ikoną Jezusa Chrystusa. Wreszcie przejdziemy się ulicą Rustawelis Gamziri, z takimi atrakcjami jak Teatr Opery i Baletu, budynek parlamentu czy Teatr Rustaweli.

DZIEŃ 3. Tbilisi – Dawit Garedża – Sighnaghi
Rano przejedziemy do Dawit Garedża, czyli kompleksu kościelnego wykutego w skale, założonego w VI wieku. Miejsce to charakteryzuje się unikalną kombinacją zabytkowej architektury, prehistorycznych stanowisk archeologicznych i miejsc ważnych z punktu widzenia paleontologii. Jest także interesujące z powodu swojej funkcji biogeograficznej: wykształciły się tutaj suche i półsuche krajobrazy wyżyny Lori. Dziesiątki klasztorów wykutych w skałach zostały ozdobione unikalnymi freskami, odzwierciedlającymi harmonię działań ludzkich z obecnym tutaj krajobrazem. Ukazują tradycyjne zasady życia w równowadze, będąc równocześnie prawdziwymi arcydziełami średniowiecznej sztuki gruzińskiej. Później odwiedzimy monastyr Świętej Nino. Według legendy to właśnie święta Nino była odpowiedzialna za przejście Gruzji na chrześcijaństwo. Wreszcie dotrzemy do Sighnaghi, które nazywane jest „miastem miłości”. Zwiedzimy miasto, a później zakwaterujemy się w hotelu.

DZIEŃ 4. Sighnaghi – Tsinandali – Telawi – Gremi – Tbilisi
Przejedziemy do Tsinandali. Zwiedzimy Muzeum Księcia Aleksandra Czawczawadze, z pięknym ogrodem oraz piwniczkami z winem, gdzie będziemy mogli skosztować pięciu różnych gatunków tego alkoholu. Aleksander Czawczawadze odziedziczył tę wioskę, leżącą w dolinie rzeki Alazani, po swoim ojcu, księciu Garsewanie. W 1835 roku odnowił posiadłość i wybudował pałac w stylu włoskim wraz z dekoracyjnym ogrodem. W tym pałacu Czawczawadze przyjmował swoich zagranicznych gości i umilał spędzany wspólnie czas muzyką, dowcipem oraz najlepszymi rocznikami wina ze swojej własnej winnicy. Zaznajomiony z technikami europejskimi, Czawczawadze wybudował w Gruzji największą winiarnię, w której połączył je z gruzińskimi technikami produkcji wina. Wysoce cenione, białe wytrawne wino Tsinandali do dzisiaj jest tam produkowane. Później przejedziemy do klasztoru Gremi, zabytku z XVI wieku, na który składa się królewska cytadela oraz cerkiew świętych Archaniołów. Wreszcie przejedziemy do Tbilisi, gdzie zatrzymamy się na nocleg.

DZIEŃ 5. Tbilisi – Ananuri - Kazbegi (Stepancminda) – Gudauri
Rano przejedziemy do Kazbegi, nazywanego dzisiaj Stepancminda. Czeka nas wyprawa z Gaudari wzdłuż rzeki Terek, aż do Stepancmindy, głównego miasta regionu. Po drodze zwiedzimy zamek Ananuri oraz Zbiornik Żinwalski (piękną tamę przy elektrowni wodnej). Ze Stepancmindy przejedziemy samochodami 4x4 do kościoła Cminda Sameba (czyli Trójcy Świętej), który został wybudowany na wysokości 2170 m n.p.m. Jeśli tylko pogoda pozwoli, być może uda nam się dojrzeć najwyższy lodowiec Kaukazu, czyli Mount Kazbegi (5047 m n.p.m.). Przejedziemy do Gudauri, gdzie zjemy kolację i zostaniemy na noc.

DZIEŃ 6. Gudauri – Gori – Uplisciche – Kutaisi
Wczesny przejazd do Gori, miasta które zostało założone przez jednego z największych królów Gruzji, czyli Dawida Budowniczego (1089-1125). Udamy się również do Muzeum Stalina w Gori, a następnie odwiedzimy Uplisciche, czyli starożytne miasto wykute w skalnej ścianie. Zostało ono zbudowane na wysokim, górskim brzegu rzeki Kura i znajdują się w nim budowle datowane na czasy od 2 tys. lat p.n.e. do późnego średniowiecza. Wreszcie przejedziemy do Kutaisi.

DZIEŃ 7. Kutaisi – Batumi
Dzisiejszy dzień rozpoczniemy zwiedzaniem Kutaisi. Zobaczymy katedrę Bagrati oraz monastyr Gelati. Oba zabytki pochodzą z XII wieku i znajdują się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Kutaisi było niegdyś stolicą starożytnego Królestwa Kolchidy. Odkrycia archeologiczne dowodzą, że miasto funkcjonowało jako stolica Królestwa Kolchidy już w drugim tysiącleciu przed naszą erą. Od 2012 roku Kutaisi jest siedzibą Parlamentu Gruzji. Nowy budynek parlamentu został zaprojektowany przez hiszpańskiego architekta Alberto Domingo Kabo. Później przejedziemy do Batumi, gdzie zatrzymamy się na nocleg. Wieczorem czas wolny.

DZIEŃ 8. Zwiedzanie Batumi

Rano udamy się na zwiedzanie Batumi, które uznawane jest za najpiękniejsze miasto Gruzji. Miasto to dosłownie tętni życiem. Odnajdziemy tu wiele oryginalnych rzeźb m.in. pomnik Ali i Nino, stalową statuetkę miłości, przedstawiającą dwie postaci zatopione w pocałunku. Rzeźba jest ruchoma, co dziesięć minut postaci oddalają się od siebie, by później ponownie połączyć się w pocałunku. Jest tu także pomnik Medei zainspirowany mitem o złotym runie z czasów Królestwa Kolchidy. Wreszcie posąg Apolla, z greckiej mitologii. Odbędziemy spacer po słynnym bulwarze przy plaży.

DZIEŃ 9. Batumi – Ckaltubo - Tbilisi
Rano udamy się do Ckaltubo, gdzie zwiedzimy jaskinię Prometeusza. Później przejedziemy do Tbilisi, tam zatrzymamy się na nocleg. Wieczorem czas wolny.

DZIEŃ 10. Lot powrotny

Transfer na lotnisko i lot powrotny do Warszawy.